Home > Interview > Interview Margot Nijhuis

Interview Margot Nijhuis


Margot Nijhuis werd geboren in Rotterdam op 6 augustus 1959 en is, na veel omzwervingen, in 2003 neergestreken in Dordrecht waar zij nu nog woont met haar partner. Naast haar huidige werk bij een grote zorgverzekeraar is zij, naast schrijfster, tevens enthousiast componist en uitvoerder van muziek. Na het lezen van haar thriller Beschadigd mocht Banger Sisters haar wat vragen stellen.

Hoe zou jij Margot omschrijven als zij een vriendin van jou was?

Creatief, veel bezig met schrijven en muziek (spelen, maken). Vriendelijk, open, gek op dieren.

Beschadigd valt in de categorie medische thrillers. Waar heb jij je inspiratie vandaan gehaald?
Helaas door twee voorvallen van kindermisbruik in de vriendenkring, waarover ik liever niet in details treed. Mijn kennis als doktersassistente/dierenartsassistente/apothekersassistente was hierbij een welkome kennisbron. Momenteel ben ik nog steeds werkzaam in de zorg, eigenlijk mijn hele leven al.Een van de thema’s in Beschadigd is, als ik het goed begrepen heb, het recht in eigen hand nemen waar de rechtssysteem lijkt te falen. Hoe sta jij hier tegenover?
Het recht in eigen hand nemen zal zelden goed uitpakken, ik raad het niemand aan. Doch, vreemde situaties kunnen mensen aan het (creatief) denken zetten. Niet uitvoeren, maar opschrijven, of beter gezegd, van je af schrijven. Ik heb nu al een aantal keer reacties gehad van vrouwen die ooit zelf slachtoffer zijn geweest, voor hen blijkt het boek een troost. Dat geeft een goed gevoel, dat je boek toch iets meer voor een aantal mensen is geweest, dan alleen ontspanning. Het rechtssysteem zit hier met de handen in het haar en blijft punt ter discussie, de oplossing lijkt nog spijtig ver weg.

In je boek heb je een fragment cursief geschreven dat meerdere malen terug komt. Heb je dit met een bepaalde reden gedaan?
Het cursieve stukje draagt de lading van het boek, slachtoffers van zeden misdrijven zullen zichzelf hierin herkennen. De machteloosheid, het kwetsbare van het onschuldige kind die van zijn of haar jeugd wreed wordt bestolen. Zij vragen zich later altijd af: wie was ik geweest zonder deze zware beschadiging…

Vaak is het zo dat schrijvers zich met de personages identificeren. Met wie van jouw hoofdrolspelers heb jij dat het meest?
Ha, sommige hoofdrolspelers zijn mensen waar ik ooit mee heb gewerkt in het ziekenhuis. Eigenlijk zit mijn karakter in allemaal, om die reden is er een thriller ontstaan waarin niemand wordt vermoord of bruut geweld aangedaan (de slachtoffers zijn verdoofd). Er zijn al zoveel thrillers met de meest gruwelijke details/gebeurtenissen, dat zit totaal niet in mij.

In het slot van Beschadigd is er veel aandacht besteed aan hoe de relaties eruit gaan zien en eigenlijk maar weinig aandacht voor het antwoord op de grote vraag: ‘Wie is de dader en wat zijn de motieven?’. Is dit een bewuste keuze geweest? Waarom deze keuze?
Een thriller moet wel een puzzeltje zijn, als het teveel voor de hand ligt is de lol eraf. De lezer moet zelf goed tussen de regels door lezen en dan is het antwoord er wel. Ja, hier heb ik heel bewust voor gekozen. In het vervolg op ‘Beschadigd, wordt het duidelijker en nog spannender.

Wat voor genre en/of van welke schrijver(s) lees jij graag? En wat spreekt jou daarin aan?
Oef, heb je even? Een kleine greep: Grisham (juridisch lekker) Patricia Cornwell, pittig, medisch en juridisch… Robin Cook (het medische aspect), maar ook Cleo van Helen Brown, de Paardenfluisteraar van Evans, tsja dieren, een soft spot. Ook heb ik Adrienne Nijssen net ontdekt, het herkenbare, heerlijk! De ontdekking van de hemel; wat kan die man schrijven, om jaloers op te zijn.

Je hebt als singer/songwriter verschillende CD albums op je naam staan. Waar komt de ommezwaai naar het schrijven van een boek vandaan?
Altijd van plan geweest een boek te schrijven, maar door de combinatie van werken, opreden, muziek schrijven, sporten, blijft er weinig tijd over. Ben nu dus een vervolg aan het schrijven maar de aankomende maanden erg druk met optredens, onder andere Flevovuur met de band Sloppy Jane.

Als jij maar één van de twee zou mogen blijven doen, schrijven of muziek maken, welke van die twee zou je dan kiezen? En waarom?
Wow, dat is een harde, heb nu zo de smaak te pakken van het schrijven. Dan wordt het toch de muziek, als ik dan te oud wordt om op een podium te staan kan ik daar mee stoppen en me dan alleen op het schrijven van boeken storten.

Tot slot. Wat kunnen we van jou verwachten in de toekomst?
In ieder geval een vervolg op ‘Beschadigd’, het script is al af en ik schat dat ik nu ongeveer een vierde af heb. Muziek maken zo lang er nog optredens geboekt worden. Muziek schrijven is iets minder op het moment. Maar soms gebeurd er iets in het dagelijkse leven, of is er iets in het nieuws waardoor er iets in je hoofd begint te groeien. Ooit was de Kosovo oorlog bijvoorbeeld een aanleiding om een nummer te schrijven (the New Age). Dit nummer is te beluisteren op de website: http://www.margotnijhuis.com van het album Female Solo.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: