Home > Recensies > Doorbraak!- Niels Aalberts

Doorbraak!- Niels Aalberts

Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen. Een spannend jongens- en marketingboek in één.
Niels Aalberts was als manager en marketeer betrokken bij Kyteman’s Hiphop Orkest en diens zegetocht langs alle grote Nederlandse podia en festivals als Pinkpop, North Sea Jazz en Lowlands. Vanaf nu is van zijn hand verkrijgbaar: Doorbraak!, een bijzonder omdraaiboek.

In het eerste deel van het boek vertelt Niels over de uitgebreide voorbereiding, strategie, planning, opkomst en doorbraak van Kyteman’s Hiphop Orkest. Met recht een successtory die leest als een spannend jongensboek.
In het tweede deel benoemt Niels de vier kritische succesfactoren voor de doorbraak van het orkest en hoe het mogelijk is om met een extreem laag budget een grote doelgroep te bereiken. Niels laat ziet dat Kytemans succes niet op zichzelf staat en dat ook andere producten, diensten en sectoren kunnen profiteren van de oneindige mogelijkheden van internet en social media. Zijn verhaal illustreert Niels met talloze praktijkvoorbeelden van zijn succesvolle weblog Eerste Hulp bij Plaatopnamen (EHPO), waarmee hij in 2009 een Dutch Bloggie won.

Doorbraak! Spannend jongens boek, neemt je mee in de reis van het succes van Kiteman’s Hiphop Orkest.

Fragment:
‘Zesendertig man, zes shows en dan blazen we de boel op.’

‘Sorry?! Hoe bedoel je?’vraag ik in opperste verbazing.

‘Wat ik zeg, ik wil het exclusief houden. We gaan met z’n zesendertigen het podium op, doen zes te gekke shows en daarna houden we ermee op.’

‘Maar wie betaald dat dan?’

‘Geen idee. Al ken ik misschien een paar partijen die interesse hebben in dit soort bijzondere projecten.’

‘En stél dat we het voor elkaar krijgen, wat me sterk lijkt, hoe krijgen we er dan mensen naartoe? Ik bedoel, met slechts zes shows kun je nauwelijks profiteren van positieve recensies en reacties. Mochten die er zijn, dan is het feest afgelopen voordat iemand er erg in heeft. Bovendien zijn de kosten gigantisch. Stel dat we de zalen vol krijgen, wat ik me niet kan voorstellen met een onbekende, debuterende band, dan zijn misschien net de kosten eruit. Om wat over te houden zullen we op zijn minst meer shows moeten doen. Of starten met een kleiner orkest.’

‘Wat mij betreft niet.’

 

Het wilde plan van Colin Benders wordt met ongeloof ontvangen. Niet haalbaar, veel te duur. Maar Colin is behalve die vage gast, super getalenteerd. Hij wordt door zijn collegae de getallenteerste van allemaal  genoemd. Collin blijkt de gave te hebben om mensen aan zich te binden, te laten geloven dat wat hij bedacht heeft werkelijkheid kan worden. De schrijver omschrijft het als ‘het rattenvanger van Hamelen-effect’.

Na een zeer intensieve aanloop en voorbereiding van bijna een jaar debuteert Kyteman’s Hiphop Orkest in een uitverkocht Tivoli De Helling in Utrecht. Het publiek wordt letterlijk weg geblazen. Ondanks een geweldige show blijven de grote optredens op de belangrijke plaatsen uit. Wel staat het Noorderslagfestival op de rol, waar ze mogen openen. Door een goedkopen, creatieve publiciteitsstunt staat Kiteman’s Hiphop Orkest bij de juiste mensen boven aan het lijstje voor die avond.

Het wordt een groot succes, vanaf dat moment komen belangrijke mensen aan boord die geloven in het eenentwintigman tellende orkest. Voor de tweede maal neemt ‘De wereld draait door’ contact op. Eerder moest de uitnodiging worden afgeslagen wegens het grote prijskaartje wat er aan hangt. Maar nu wordt de uitnodiging geaccepteerd, op de dag dat het album ‘The Hermit Sessions’ uitkomt. Dezelfde dag staat het orkest bij Giel Beelen op de gang, de reacties in de uitzending liegen er niet om. Een flop op Paaspop, nog wat optredens om kinderziektes eruit te werken en dan is daar Pinkpop! Een optreden dat belangrijk is voor de toekomst. Maar ook Landgraaf gaat plat! Dat terwijl het ware hoogtepunt nog moet komen.

Deel 2, Zero budget marketing op het internet.

In dit deel van het boek licht Niels Aalberts de vier belangrijke succesfactoren toe. De rode draad uit zijn blog. Hij beschrijft bij elk van de vier hoofdstukken de trends en ontwikkeling en voorziet deze met voorbeelden uit zijn blog. Het is bijna een simpele ‘handleiding’ voor een weg naar succes. Niet alleen voor muzikale projecten maar ook bijvoorbeeld voor beginnende auteurs. Dit deel gaat over De kracht van sociale media en hoe je daarmee omgaat.

Mijn eerste ervaring met Kiteman’s Hiphop Orkest was in de auto. Als vaste luisteraar van Giel Beelen hoorde ik de eenentwintig koppentellende band al rijdend in mijn Saxo.

Opzwepend, vrolijk makende muziek waar ik totaal in opging. Mijn humeur werd top en kon die dag niet meer stuk, zelfs toen ik tot de conclusie kwam dat ik een bekeuring opliep bij een flitspaal. Mijn sms naar 3fm was dan ook: “Geweldig, ik ben een belevenis rijker en een flink bedrag armer. Net geflitst in de auto maar het was het waard.”

Met hetzelfde gevoel is dit boek te lezen. De verbazing van hetgeen niet haalbaar werd geacht. Het harde werk en de vele uren verwerkt in een makkelijk leesbaar verhaal. Meeleven achter de schermen van dit grote muzikale project. Momenten tijdens optredens die als een concert en festival bezoeker makkelijk voor te stellen zijn. De weg naar het ultieme waarin, zoals Colin aangeeft, de totale creatieve en muzikale vrijheid het doel is.
Niels Aalberts (1971) studeerde in 1994 af aan de Hogeschool voor Economie en Management in Utrecht, met als studierichting Communicatie. Onder de naam Eerste Hulp bij Plaatopnamen (EHPO) adviseert hij sinds 2004 organisaties en bedrijven op het gebied van marketing, promotie, voorbereiding en begeleiding van audio-opnamen. Zijn website: www.ehpo.net.

Sorry (live op Lowlands) Youtube http://www.youtube.com/watch?v=F3xr4bJtxhg&tracker=False

De man met het idée! http://www.youtube.com/watch?v=U2W_GVGixMo&tracker=False

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: